Питання ліквідації підприємства під час війни ми докладно дослідили на прикладі ТОВ тут.
Тож зараз нагадаємо лише ту частину ліквідації, яка стосується податкової перевірки.
Отже, після того як юрособа подає рішення про припинення юрособи за власним рішенням, державний реєстратор не лише приймає таку заяву та вносить її до ЄДР, а й цього самого дня повідомляє органи ДПС та ПФУ про таке рішення.
Отже, з цієї дати податкові органи мають право призначити перевірки з підстав, визначених у пп. 78.1.7 ПКУ, тобто через прийняття учасниками ТОВ рішення про припинення.
Відповідно до п. 11.5 Порядку №1588 у зв’язку з ліквідацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені п. 11 Порядку №1588, у разі одержання, зокрема, відомостей з ЄДР про рішення юрособи про її припинення. Отже, йдеться про податкову перевірку та строки її проведення.
Заходи податкового контролю, пов’язані з ліквідацією платника податків, контролюючі органи організовують та планують таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, були сформовані й отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов’язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог (п. 11.6 №1588).
Щодо строків, які юрособа має зазначити у рішенні про припинення чи у документі про склад ліквідаційної комісії, то загалом цей строк визначений у ч. 5 ст. 105 ЦКУ та не може становити менше ніж два і більше ніж шість місяців.
Проте на практиці ці строки, протягом яких можна провести таку перевірку, тривають значно більше. І воєнний стан навряд чи змінить цю ситуацію.
Під час війни вплинути на ситуацію можуть деякі обставини, зокрема документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводять за наявності під час проведення перевірок безпечного:
- доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження госпдіяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;
- доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів;
- проведення інвентаризації ОЗ, ТМЦ, коштів, зняття залишків ТМЦ, готівки.
І все це стосується й перевірки у разі припинення платника податків (за пп. 78.1.7 ПКУ).
Так, документальні позапланові перевірки, які були розпочаті з підстав, визначених пп. 78.1.7 ПКУ, але не можуть бути завершені через виникнення обставин, наведених у цьому підпункті, можуть бути зупинені до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо їх проведення за рішенням керівника (його заступника чи уповноваженої особи) контролюючого органу, що оформляється наказом. Копію такого наказу надсилають платникові податків до електронного кабінету з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету. Таке зупинення перериває перебіг строку проведення перевірки.
Утім, ситуацію може значно спростити те, що підприємство, яке прийняло рішення припинитись, зареєстроване у зоні бойових дій чи у тимчасово окупованих територіях і не може надати первинні документи для перевірки.
Адже, з одного боку, воно могло втратити первинні документи разом з офісом чи складом, а з іншого — вони залишились у зоні активних бойових дій та не можуть бути надані для перевірки органам ДПС, проте чи втрачені вони, чи ні, без доступу до приміщень сказати неможливо.
Тут варто звернути увагу на підстави неможливості пред’явлення первинних документів, серед яких названо такі, як:
- втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів;
- знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф,
та за умови, що їх неможливо вивезти або їх вивезення пов’язане з ризиком для життя чи здоров’я платника податків, фізосіб чи неможливе у зв’язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.
Але все вищенаведене може спрацювати лише тоді, коли органи ДПС вчасно приймають рішення про проведення перевірки та надсилають копії наказів платнику податків. Як правило, такі рішення можуть прийматись і значно пізніше або платник податків уже має податковий борг на момент отримання відомостей органом ДПС від держреєстратора про прийняте рішення щодо ліквідації юрособи.